Fot. J. Wójcik. Zdjęcie Stasina przy wiadukcie kolejowym.

Stasin zmienia się każdego dnia…

 

Wprawdzie za oknem pogoda bardziej przypomina jesień jak kalendarzową  zimę, a na jezdni zalega błoto i brud i do „normalności” życia mieszkańców Stasina jest daleko, to nie można nie zauważyć zmian jakie w ostatnim czasie zaszły w krajobrazie miejscowości. W ciągu kilku miesięcy to miejsce zmieniło się nie do poznania.

W ramach modernizacji linii kolejowej nr 7 Lublin–Warszawa wróciły pociągi regionalne. Wprawdzie ruch odbywa się po jednym torze, ale pociągi zatrzymują się na zmodernizowanym przystanku Stasin Polny. Peron wyposażono w estetyczne ławeczki, podświetlany rozkład jazdy, wieczorem peron jest oświetlony. Tutaj wyjaśnienie: na mapach nigdzie nie znajdziemy nazwy Stasin Polny, nazwa funkcjonuje jedynie od wielu lat w nazewnictwie kolejowym, jako nazwa przystanku. Modernizacja linii kolejowej nr 7 jest jednym z największych projektów w Krajowym Programie Kolejowym, wartość projektu „wynosi ponad 3,5 mld zł, z czego kwota dofinansowania unijnego to ponad 2,9 mld zł. Prace zostaną zrealizowane do 2022 roku.

Jako mieszkańcy Stasina i osoby dojeżdżające tutaj do pracy musimy „przeboleć te niedogodności” związane z prowadzonymi inwestycjami.

Na nowym przystanku Lublin Zachodni powstała konstrukcja peronu wyspowego oraz tunel pod torami, którym można wyjść w kierunku Starego Gaju i Stasina. Są schody prowadzące do przejścia podziemnego i winda dla osób niepełnosprawnych. Długi na 400 m peron pozwoli zatrzymywać się w przyszłości nie tylko pociągom regionalnym, ale i dalekobieżnym.

Dzięki staraniom Radnych Gminy Konopnica i Wójta Mirosława Żydka ułożono chodnik z kostki brukowej o szerokości 1 metra z szarej kostki o grubości 6 cm na odcinku 650 metrów. Wprawdzie jest fragmentami niedokończony, ale tylko dlatego że trwają prace na linii kolejowej i ciężki sprzęt który dowozi materiały na nowo powstające torowisko mógłby go zniszczyć. Jak zapewniają władze gminy, jak tylko kolej upora się z pracami fragmenty ciągu pieszego zostaną połączone ze sobą. Zauważamy, że i tak już wzrosło bezpieczeństwo pieszych. W okresie letnim wykonano chodnik przed szkołą.

Na Stasin docierają autobusy, LLA autobusowych S.A. dowożące dzieci do szkoły, a także MPK Lublin sp. z o. o. linii 12, znaczną część kwoty kursowania autobusów dopłaca Gmina Konopnica, która dogadała się w tej sprawie z Zarządem Transportu Miejskiego w Lublinie. Dzięki staraniom Sołtysa Stasina i Rady Sołeckiej  ustawiono 4 wiaty przystankowe.

Jeżeli chodzi o szkołę zmodernizowano kotłownię. Główny remont polegał na wymianie kotła gazowego na kocioł na wskroś nowoczesny i przede wszystkim ekologiczny. Zamontowano nowoczesne zabezpieczenia, które gwarantują prawidłowe i bezpieczne użytkowanie kotłowni  i zapewniają ciepło, bezpieczeństwo osób przebywających w budynku.

Tego nie widać, ale trwają prace projektowe nad zmianą Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego –część wschodnia, obejmującego miejscowość Stasin. Celem władz samorządowych jest podniesienie standardu i życia na wsi oraz podniesienie atrakcyjności miejscowości, a także wzrost atrakcyjności inwestycyjnej.

Zapraszamy do galerii zdjęć gdzie zobaczmy jak wyglądała stacja kolejowa  dawniej i teraz.