Żródło: https://www.festiwal.lublin.pl/

Lubelski Festiwal Nauki

Jak co roku uczniowie naszej szkoły nie zapomnieli o Lubelskim Festiwalu Nauki- największym wydarzeniu w województwie lubelskim promującym naukę. Hasło XIX już festiwalu to: „Nauka dla przyszłości”.Wyjazdy na pokazy odbywały sie w dniach 18-22 września.

Klasa V i VI wzięłą  udział w warsztatach „Współpraca się opłaca” i „Nauka dla przyszłości” . Była to niepowtarzalna okazja, by poznać najnowsze osiągnięcia  technologiczne, bo dzięki nauce człowiek odkrywa wciąż więcej i więcej o sobie samym i otaczającym świecie. Spotkanie na Politechnice Lubelskiej nie tylko dostarczyło wspaniałych wrażeń, ale również poszerzyło horyzonty i umożliwiło zrozumienie, w jaki sposób technologia kształtuje naszą przyszłość. 

To był dzień pełen wrażeń: jazda pociągiem, autobusem MPK, spacer po Parku Ludowym, restauracja i wreszcie oglądanie wzruszającego filmu „O psie, który jeździł koleją”. Uśmiechnięte buzie dzieci świadczą o poziomie zadowolenia ze wspólnie spędzonego czasu. 

Uczniowie klasy drugiej, trzeciej i czwartej uczestniczyli w projekcie pt. Essa? Slay!- Młodzieżowe Słowa Roku 2022, zorganizowanym przez Wydział Filologiczny UMCS. Co to jest slay, XD, NPC? Tajemnicze słowa okazały się doskonale znane naszym uczniom, podobnie jak Młodzieżowe Słowo Roku 2022 -wyraz „essa”, który zdobył prawie 24 tysiące głosów i oznacza: coś łatwego, co przychodzi łatwo dlatego, że jesteśmy wyluzowani (mieć essę, luz), występuje jako okrzyk radości lub triumfu, wykorzystywany jako ekspresja pozytywnych uczuć. Poza nieco enigmatycznymi zajęciami był czas na znane i lubiane przez dzieci aktywności: zabawa na placu zabaw, spacer po Parku Saskim połączony z wizytą u pawia Michała. Zwięczeniem zaś wycieczki była pizza i deser w postaci lodów. Z pewnością był to niezwykły i pełen wrażeń dzień.

Uczniowie klasy VII uczestniczyli w warsztatach pt. ”Techniki asertywne”. Warsztaty były poświęcone technikom zachowań asertywnych, które są ważnymi umiejętnościami społecznymi – jako formy wyrażania siebie i obrony swojej przestrzeni psychologicznej. Spotkanie zostało przeprowadzone w formie warsztatowej (ćwiczenia praktyczne) z elementami prezentacji. Przedstawiona została wiedza i umiejętności dotyczące takich zagadnień jak: wyrażanie zachowań asertywnych przy respektowaniu uczuć, postaw i opinii innych osób; zachowania uległe i agresywne; wyrażanie uczuć pozytywnych i negatywnych; przyjmowanie ocen (pochwał i krytyki) na swój temat. Na zakończenie spotkania (w części podsumowania) został przeprowadzony quiz z nagrodami. Autorkami projektu były panie dr Monika Nowakowska i mgr Iwona Uliasz. Po skończonych warsztatach uczniowie mieli okazje zobaczyć, a raczej czynnie uczestniczyć w wystawie pt. „Zmysły i emocje” zorganizowanej przez CSK. Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie przygotował w ramach Europejskiej Stolicy Młodzieży unikalną ekspozycję wyrastającą z wiedzy naukowej i zaangażowania środowiska akademickiego. Stworzył atrakcyjną przestrzeń, gdzie zwiedzający wchodzą w interakcję z blisko 100 eksponatami. Eksponaty uwrażliwiają zwiedzających na bodźce wzrokowe, akustyczne, węchowe i czuciowe, wymagają zaangażowania indywidualnego lub grupowego, kształcą i bawią przez pryzmat postępu technologicznego i upływ czasu. Nasi uczniowie mieli okazję uczestniczyć w wizualno-sensorycznej przygodzie towarzyszącej alternatywnej formie edukacji wyzwalającej kreatywność i innowacyjność.