Fot. R. Wójcik. Uczniowie Szkoły Podstawowej w Stasinie z opiekunem w czasie zwiedzania Starego Miasta w Gdańsku przy Nadwodnym deptaku wzdłuż Motławy.

Wycieczka Frombork, Gdynia, Spot, Gdańsk, Malbork

Uczniowie kl. VII i VIII wraz z wychowawcami wjechali w dniach 24-26.09.2019 na wycieczkę szkolną. To były trzy dni świetnej przygody, które wzbogaciły nasze życie o niecodzienne wspomnienia.  Zwiedzaliśmy Frombork, Gdynię, Spot, Gdańsk,  Malbork  i  Stegnę – miejscowość, w której byliśmy zakwaterowani.

Pierwszego dnia ze Stasina do Fromborka przejechaliśmy 489 km. Nie odczuliśmy tak bardzo trudów podróży, ponieważ jechaliśmy komfortowym busem , którym kiedyś na koncerty  podróżował  znany nam wszystkim zespół Bajm.

Frombork to małe urokliwe miasteczko. Zwiedzaliśmy potężną, gotycką katedrę i Muzeum Kopernika. Podczas lekcji muzealnej „Mikołaj Kopernik i teoria heliocentryczna” dowiedzieliśmy się wielu ciekawostek z  życia astronoma.   Następnie udaliśmy się do miejsca zakwaterowania w Stegnie. Po trudach podróży, przed snem, zaliczyliśmy jeszcze spacer brzegiem morza podziwiając piękny zachód słońca, a niektórzy nawet próbowali kąpieli w Bałtyku.

Drugiego dnia wyjechaliśmy do Gdyni. Pierwszą atrakcją było zwiedzanie Muzeum Oceanograficznego i Akwarium Morskiego. Zachwyciło tam nas  bogactwo barwnych, żywych zgromadzonych z całego świata, morskich okazów fauny i flory. Nie mogliśmy oderwać oczu od kolorowych ryb o różnorodnych kształtach, intrygowały nas żarłoczne piranie, krokodyle, rekiny, wielkie żółwie, piękne koralowce i cudne muszle…

Spacerując po nabrzeżu zobaczyliśmy ORP Błyskawicę, Dar Młodzieży. Weszliśmy na pokład Daru Pomorza, ale interesujące też rzeczy odkryliśmy pod pokładem – maszynownię, magazyn żagli, kuchnię, kajuty, pomieszczenia dla oficerów. Trzeba było bardzo uważać  schodząc po wąskich schodach,  bo pomieszczenia znajdowały się na różnych poziomach, a niektóre poniżej lustra wody.

Sopot to kolejny punkt programu naszej wycieczki. Miło było przejść, „kąpiąc się w promieniach słońca” po sopockim molo, podziwiać przepływające statki i jachty po Zatoce Gdańskiej, a następnie zrobić pamiątkowe zdjęcie, dzięki któremu będziemy mogli wracać do tych pięknych chwil. ” Krzywy domek” to kolejna atrakcja Sopotu.  Po przerwie na małe co nieco, wyruszyliśmy do Gdańska.

Gdańsk to kolejne piękne miasto w programie naszej wycieczki. Przejeżdżaliśmy koło Europejskiego Centrum Solidarności. Następnie przeszliśmy do Bazyliki Mariackiej, a dalej Drogę Królewską, czyli ulice Długą, Długi Targ, podziwialiśmy Złotą Bramę, Ratusz Głównego Miasta, Fontannę Neptuna, Dwór Artusa, Zieloną Bramę. Nadwodnym deptakiem wzdłuż Motławy dotarliśmy do przystani, z której „Piratem” popłynęliśmy na Westerplatte. W czasie rejsu mijaliśmy Żurawia, Wyspę Spichrzów, Twierdzę Wisłoujście i ogromne statki stojące przy nabrzeżu. Po upalnym dniu orzeźwiała nas morska bryza  i mieliśmy rewelacyjne humory.

Westerplatte to miejsce symboliczne, w którym zaczęła się II wojna światowa. Żołnierze polscy stawiali opór niemieckim uderzeniom z morza, powietrza, lądu stając się bohaterami, symbolem odwagi i samotnej walki w obliczu ogromnej przewagi wroga.  W drodze powrotnej poszliśmy pożegnać się z morzem. Kolejny nocleg w Stegnie, aby trzeciego dnia wyruszyć do Malborka.

Malbork to podróż w czasie do średniowiecza. Zwiedza się tu Zamek Krzyżacki, największą ceglaną warownię w Europie. Duże wrażenie na nas zrobiła średniowieczne kuchnia, sale, refektarz, ogrzewanie podłogowe i  luksus zamku- toaleta. Na szczególną uwagę zasługiwała bogata kolekcja bursztynów oraz wystawa broni. Zwiedzanie Zamku Wielkich Mistrzów Krzyżackich, potężna historyczna budowla przeniosła nas w świat z powieści Henryka Sienkiewicza i dostarczyła wielu niezapomnianych wrażeń.

Pożegnaliśmy Malbork i wyruszyliśmy w drogę powrotną do domu planując kolejny wyjazd. Wycieczka szkolna to czas nauki, poznawania nowych miejsc, to też  czas zabawy, integracji, zacieśniania przyjaźni oraz niezapomniana lekcja samodzielności i odpowiedzialności.

Dyrektor szkoły, Uczniowie i  Rodzice dziękują włodarzom gminy i pracownikom  Urzędu Gminy w Konopnicy  za przekazanie środków finansowych na organizację wycieczki w ramach projektu profilaktycznego ”Młodość bez uzależnień”.