„Dzień bez Śmiecenia”

 

11 maja rusza kampania „Dzień bez Śmiecenia”,  tym roku pod hasłem „Zaczynam od siebie dzień bez śmiecenia”. World non-waste Day to pomysł wypracowany przez młodzież z kilkunastu krajów współdziałających w ramach międzynarodowego programu „Europejski Eko-Parlament Młodzieży”, przedsięwzięcia firmowanego przez PRO EUROPE. Pod adresem www.dzienbezsmiecenia.pl, w materiałach do pobrania, znajdziemy grafiki i quizy wskazujące jak prostymi krokami każdy z nas może wpłynąć na lepszy stan środowiska. Zachęcamy do zapoznania się z przygotowanymi materiałami.

Jak można włączyć się do akcji?

Powiedz wszystkim, że już po raz 13 rusza Dzień Bez Śmiecenia!

Od 7 maja do 5 czerwca na facebooku Dzień Bez Śmiecenia będą pojawiać się elektroniczne Kartki. Zapraszamy do polubienia strony i dzielenia się treściami na prywatnych profilach. https://www.facebook.com/dzienbezsmiecenia/

11 maja na facebooku „Dzień Bez Śmiecenia” będzie miała premierę elektroniczna Kartka, którą chcemy sprawdzić ile osób deklaruje, że chce zmian w opakowaniach produktów – tak by stały się łatwiejsze do ponownego przetworzenia. Jesteśmy gotowi na Eco Design. Będziemy w ten sposób zachęcać producentów do spojrzenia na swoje opakowania pod względem ich ekologicznego zrównoważenia, a konsumentów do świadomych wyborów w sklepie.

Kartki i informacje są dostępne na www.dzienbezsmiecenia.pl , skąd można je pobrać, i wysłać do swoich współpracowników, znajomych lub przyjaciół. Zachęcamy również do umieszczania Kartek na własnych stronach internetowych i intranetowych.

Do 2021 roku ze sklepów znikną plastikowe jednorazówki (patyczki higieniczne, plastikowe widelce, noże, łyżki, talerze, słomki, mieszadełka do napojów, patyczki do balonów, pojemniki do żywności i styropianowe kubeczki), a dodatkowo do 2025 r. co najmniej 55 proc. odpadów komunalnych (pochodzących z gospodarstw domowych i przedsiębiorstw) musi zostać poddanych recyklingowi. Cel ten wzrośnie do 60 proc. do 2030 r. oraz 65 proc. do 2035 r.  Obecnie jest to nieco poniżej 27%. Powyższe zmiany nie będą możliwe jeśli producenci nie będą  eko projektować, a konsumenci nie zmienią swoich nawyków tak, aby nie wytwarzać niepotrzebnych odpadów, i nie będą poprawnie segregować.

Projekt realizowany jest w ramach publicznych kampanii edukacyjnych prowadzonych przez Rekopol Organizację Odzysku Opakowań S.A.